instagram för tjänster och serviceföretag

Bli fullbokad med hjälp av Instagram

instagram för tjänster och serviceföretagMånga sevicebaserade företag som tillhandahåller tjänster, kan tycka det är en utmaning att leverera innehåll till sina Instagramkonton. Vad vi med säkerhet kan säga, är att lyckas man med det, har man en blomstrande, fullt utvecklad marknadsföringskanal, till en bråkdel av kostnaden om man jämför med exempelvis traditionell annonsering. 

Instagram är ju som bekant helt baserat på det visuella och har man inte en produkt att jobba kring, kan det såklart ibland kännas svårt att veta vad man ska posta. Samtidigt inser de flesta idag att det är väldigt relevant med en en Instagramnärvaro.

Men det finns mycket man kan göra om man låter kreativiteten flöda! Instagram är ett mycket effektivt sätt att skapa kontakt med tilltänkta målgrupper, och ju mer du själv vet om dem, desto större samhörighet känner de med ditt företag. Att låta följarna kika in bakom kulisserna och följa din arbetsvardag, veta vad dina intressen är, se när du delar med dig av kunskaperna som finns inom företaget, allt detta är saker som intresserar målgruppen och är de aktiva på ditt konto får du också veta mer om dem.

Kombinera det med att erbjuda era tjänster och service (Här brukar man tala om 80/20 regeln, dvs 80 procent värde/underhållning och 20 procent direktpromo), så har ni en vinnande Instagramstrategi!

OCH DET VIKTIGASTE FÖRST
Ha en intention med din online-närvaro! Vad är ditt SYFTE? Vill du att de ska ringa dig, kliva in på din mottagning, signa upp på ditt nyhetsbrev eller freebie? Det är en sak du bör ha absolut kristallklart formulerad för dig själv, för att du ska få igång en strategi som ger resultat.

Några förslag på hur du kan engagera dina följare:

FÖRETAGET IN ACTION!

Lättare för en del företag än andra förvisso, men absolut genomförbart, bara man är lite uppfinningsrik. Har du ett företag där tjänsten resulterar i något visuellt, så visa såklart detta! Frisören visar frisyrer, webdesignern nya hemsidan, osv. Där du inte har något konkret slutresultat, annat än nöjda kunder givetvis, gör ett inlägg med deras omdömen, dela med dig av hur du löste ett särskilt intressant problem din kund kom in med, visa verktyg och metoder som du arbetar med.

VISA VAD SOM INSPIRERAR OCH MOTIVERAR DIG!
Vad driver dig framåt? Var hittar du din inspiration och kraft för att jobba med det du gör? Jätteintressant för oss följare att få ta del av! Dela med dig av din expertis. Tips, kunskaper du själv fått, minilektioner, erfarenheter du skaffat dig i ditt arbete med dina kunder.

VIDEO
Vi kommer inte undan. Video växer i sociala medier och det kommer att fortsätta göra det under den närmaste tiden också. Ett utmärkt sätt att komma närmare dina följare. Nu har vi även stories, ett utmärkt sätt att öva på, för den som känner sig ovan och inte helt bekväm med mediet. En story försvinner efter 24 timmar så vad har du att förlora? Kasta dig i och testa!

VAD HÄNDER BAKOM KULISSERNA?
Hur jobbar du, var jobbar du, vad gör du när du tar en paus, hur ser du ut när du är på väg på möte, var har du möten. Det vill vi se!

HÖGTIDSDAGAR OCH STORHELGER
Passa på att utnyttja nationella och internationella helg- och högtidsdagar. Ett bra sätt att automatiskt få in innehåll, kanske med en personlig hälsning, eller varför inte köra en kampanj just på den dagen?

LÅT DIG INSPIRERAS
Du har massor av information alldeles vid fingertopparna! Leta runt och kolla hur andra i din bransch sköter sina konton. Där kan du få mycket inspiration och idéer för hur du själv ska utnyttja ditt konto.

BOKA EN GRATIS KONSULTATION
I agree to have my personal information transfered to AWeber ( more information )
Behöver du råd om hur du ska jobba med ditt Instagramkonto? Har du en specifik fråga du vill ha besvarad? Har du svårt att marknadsföra dina produkter eller tjänster? Boka en gratis 15-minuters powerkonsultation! Fyll i ditt namn och epostadress så kontaktar jag dig inom kort.
Vi delar aldrig din epost med tredje part.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *