Instagram med fokus på konstnärligt skapande och kulturentreprenörskap

InstagramstrategiResultatinriktad kunskapsspridning, ökat antal besökare eller deltagare. Instagram är en fantastisk plattform även för verksamheter i den kreativa sektorn, och det till en bråkdel av marknadsföringskonstnaderna i jämförelse med traditionella kanaler.

Bedriver ni en kulturverksamhet, ett galleri eller en kulturförvaltning i offentlig sektor, är Instagram en fantastisk plattform för att locka besökare, deltagare och öka kunskapen kring er verksamhet. Även kulturtidskrifter av olika slag har stora möjligheter att komplettera sitt innehåll med en intressant och effektivt digital närvaro. Det man behöver sätta i verket är en strategi som går hand i hand, och planeras in, med de övriga projekten i hel- halvårs- och kvartalsplaneringen. Många har uppfattningen att ha ett Instagramkonto med en slumpmässig postning av fotografier är en strategi. Det är det inte! Och det är inget fel i sig, men om man vill använda sig av Instagram för att verkligen uppnå effekterna som nämndes ovan, krävs mer omfattande förberedelser än så.

VARFÖR ÄR INSTAGRAM VIKTIGT?

För sektorer som sysslar med visuell verksamhet, gallerier och liknande, är Instagrams effektivitet ingen nyhet. Appen har blivit ett forum för konstsamlare världen över. Det gör plattformen till en betydelsefull plats för både konstnärer och gallerister.

Också för andra liknande verksamheter, litteratur i olika former exempelvis, är Instagram ett utmärkt ställe att presentera författare och kreatörer för en ny publik som man vet är litteraturintresserad. För här kan ni researcha fram målgruppen, även den som inte redan så bra känner till verksamheten man bedriver.

NÅGRA SÄTT ATT ANVÄNDA INSTAGRAM PÅ:

Dela inbjudningar, seminarietillfällen och liknande
Vernissager, guidade visningar, nya publikationer; skapa nyfikenhet och intresse för det, som vilken förlansering som helst. Otroligt effektivt! Kommer att ha garanterad effekt på beökarantalet/sålda upplagor! Nu har vi även fått stories på Instagram, som gör att man kan hitta ännu fler kreativa lösningar för minilanseringar av det här slaget.

Låt era följare få se hur arbetet bakom kulisserna går till
Folk älskar att få kika in bakom draperiet och se hur vardagsarbetet och förberedelserna inför en lansering/öppning går till. Med stories kan man hör skapa bild- och filmserier som känns personliga och skapar en känsla för tittaren att verkligen vara med under arbetet. Intervjuer med medarbetare, konstnärer osv är ett bra sätt att bredda innehållet på ett roligt och meningsfullt sätt.

Låt Instagram gästas av dina mest kreativa medarbetare: Konstnärerna!
Jo, vi är kanske lite trötta på kommunkansliets take overs av den lite smått ovillige tjänstemannen, men i den här sektorn har vi en guldgruva när det gäller att låta kreativa personer gästa era konton. Missa inte den här möjligheten! Låt konstnären/författaren/kreatören ta över kontot för en dag!

Dela pressinfo m.m
Har ni pressreleaser, gästblogginlägg, essäer osv, dela dem på Instagram på ett kreativt sätt! Läs utvalda delar, delge var följarna kan få fullständig information. Även recensioner och artiklar kan delas här! Intressant, annorlunda och framförallt inte många i Sverige som utnyttjar den här möjligheten än. Kultursektorn är av någon anledning aningen blyg av sig på sociala medier och här finns mycket otrampad mark att upptäcka och nå ut med på alldeles nya sätt.

Nätverka!
Läsare, samlare, profiler i sektorn ni verkar i, ta kontakt! Verka och diskutera där idealföljarna finns. Instagram är en vänlig och väldigt öppen plattform, utnyttja detta!

BOKA EN GRATIS KONSULTATION
Behöver du råd om hur du ska jobba med ditt Instagramkonto? Har du en specifik fråga du vill ha besvarad? Har du svårt att marknadsföra dina produkter eller tjänster? Boka en gratis 15-minuters powerkonsultation! Fyll i ditt namn och epostadress så kontaktar jag dig inom kort.
Vi delar aldrig din epost med tredje part.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *