Produkter på Instagram

Få ditt varumärke att växa och dina följare att älska din produkt (ännu mer)

Instagram-for2Har ni ett företag som marknadsför en eller ett antal produkter och undrar hur ni egentligen ska kunna uppa den där Instagramstrategin som alla talar om att är så viktig? Vilket den verkligen ÄR, ett effektivare sätt att nå ut till nya kunder och dessutom bygga ditt varumärke och kundlojalitet till en mycket låg kostnad finns helt enkelt inte.

Att starta ett konto är lätt, men hur är det att jobba med varumärkeskännedom och få lojala följare och fans att dessutom konvertera till betalande kunder i nästa led. Eller kanske veta vad man ska göra med de där följarna på några hundra som man har? Lite svårare, för det kräver engagemang.

I den här artikeln går vi in på de mer avancerade strategierna och hoppar över de grundläggande delarna (inte heller alltid självklara förvisso, men där kan ni kolla in vårt konto @centerpeice_se för att få en massa bra tips på hur du jobbar med just detta, eller våra tidigare blogginlägg här, exempelvis Lilla instagram-skolan).

Instagram är en fantastisk community, generös och positiv som ger bra respons för den som engagerar sig. Och redan där har man en viktig nyckel som tar en långt, att det handlar och SAMTAL och KOMMUNIKATION. För detta finns det att antal utmärkta redskap i plattformen i sig, som geo- och hashtaggar, samt profilsidan, som det gäller att bemästra. På det lägger man till sitt företags story, stil och tema som man vill jobba med och hur detta ska se ut. Det beslutar man på basen av sin målgrupp. Inte så svårt! Men det kräver konsekvens, arbete och tålamod. Inget företag lyckas på Instagram över en natt.

UTNYTTJA INSTAGRAMS FINESSER
Vi har tre viktiga sätt att hitta följare och kommunicera med fans och potentiella kunder. För det första:

#HASHTAGGAR

En avancerad strategi tar dig väldigt långt här och det gäller verkligen att tillsammans med målgruppsanalysen utarbeta ett sätt att nyttja den här guldgruvan. Vet du vad din målgrupp har för hashtaggar så vet du hur du ska hitta målgruppen också, eller hur! Du kan läsa mer om hashtaggar HÄR

Så har vi det extremt outnyttjade

DIREKTMEDDELANDET

Här kan du skicka rabattkuponger, erbjudanden m.m till dina mest hängivna fans. Men det jag vill gå in på idag, som företagskonton överlag är otroligt dåliga på att nyttja, är:

GEOTAGGAR
Även detta en guldgruva. I Sverige är det ytterst sällsynt att man använder den här till sin givna fördel, även om man har en butik, där det finns så många uppenbara möjligheter att ta kontakt med folk i ditt närområde.

Men hur ska du då göra om du är återförsäljare av en eller flera varor, inte har egen butik och vill använda dig av geotaggar? Ja egentligen på samma sätt. Har ni blivit inköpta av en affär, söker du på taggar i det närområdet. Kasta dig in i samtalet med personerna i dessa taggar! De får upp ögonen för dig och din produkt som de ser att finns på det givna stället när de besöker din profilsida och ser din senaste stolta post därifrån. Och får du nya följare därifrån, kan du, om du har en deal med din återförsäljare, skicka en rabattkupong på direkt-DM åt din nya följare. Ser du potentialen?

Det var några tips på hur du konkret kan jobba för att bygga produkt- och varumärkeskännedom. Låt oss titta på några på några saker som är viktiga för helheten:

STORYN
Här har vi finliret. vem är ni, vad vill ni förmedla, hur vill ni kommunicera? Vad vill ni berätta för era följare, vad kan vara underhållande för dem? Förhoppningsvis har ni någorlunda koll på er målgrupp, vem som följer er och vem som kommenterar mest, vad dessa personer har för intressen, värderingar och vanor. Om ni inte har detta helt klart för er, är det dags att sätta sig ner och göra en grundlig målgruppsanalys.

HÅLL HÖG KVALITET PÅ BILDERNA
Det kanske kan låta knepigt om man inte anser sig vara fotograf, men faktum är, att det är det inte. Det finne en uppsjö av fantastiska appar och filter idag som gör dig till en riktigt vass fotograf med bara mobilen som verktyg. Du kan kolla in mina egna bilder på Centerpiece-kontot; alla bilder är gjorda i min iPhone från början till slut.

För vi ska komma ihåg att Instagram är kanalen med stort K för visuellt berättande. Har man inga tilltalande bilder som en av huvudingredienserna i helheten, blir det svårt att nå ut.

BYGG EN STRATEGI, PLANERA IN DIN POSTNING
Dina följare vill veta vad de kan förvänta sig av dig. Att bestämma tema, hur många poster man ska göra i veckan är a och o för att lyckas. Det är såklart till och med möjligt att planera in hela kampanjer, kanske har du en produktlansering på gång? Gör då även förlanseringen klar och schemalägg den färdigt! Detsamma kan förstås göras för att hypa tävlingar, giveaways eller vad man nu kan ha för trevliga ess i rockärmen till sina följare.

Det finns utmärkta verktyg som hjälper dig med detta, bland annat Later, Hootsuite, Schedugram, postplanner är bara några.

Sådär, det var en genomgång av några av Instagrams mest outnyttjade postningsstrategier, hoppas du har nytta av dem i din produktlansering. Lycka till!

BOKA EN GRATIS KONSULTATION
I agree to have my personal information transfered to AWeber ( more information )
Behöver du råd om hur du ska jobba med ditt Instagramkonto? Har du en specifik fråga du vill ha besvarad? Har du svårt att marknadsföra dina produkter eller tjänster? Boka en gratis 15-minuters powerkonsultation! Fyll i ditt namn och epostadress så kontaktar jag dig inom kort.
Vi delar aldrig din epost med tredje part.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *